Pes – terapeut ľudského tela i duše (rozprávanie o CANISTERAPII) |
Viete, že priateľstvo človeka a psa trvá už viac ako 15 tisíc rokov? Predkovia našich štvornohých spoločníkov patrili k tým prvým psom-vlkom, ktorí sa priblížili k ľudským obydliam, aby vytvorili nekonečné pevné priateľstvo. Prvé vlku podobné psy (Canis familiaris palustris) sa objavili pred 12 000 až 14 000 rokmi na juhu strednej Ázie. Prví ľudia-lovci pociťovali pôvodne určitú spriaznenosť s vlkmi kvôli ich podobnej sociálnej štruktúre a loveckým schopnostiam. Identická bola ľudská i vlčia „svorka“: hierarchické usporiadanie vo svorke, nosenie jedla pre deti i starších obyvateľov, staranie sa o chorých i ranených, spoločné radosti i starosti, uchovávanie zásob na horšie časy... Spoločný lov vo svorke bol takisto rovnaký. Lovci si teda vzali prvé šteniatka k sebe a prvotný vzťah obdivu a uctievania prešiel neskôr k partnerstvu dôležitému pre obidve strany. Je dokázané, že tieto prvé „psy“ sa dobre prispôsobili sociálnej štruktúre lovcov. A tak sa postupne z týchto prvých psov – strážcov a lovcov neskôr vyvinuli psy pastierske i ťažné, spoločenské i poľovné - podľa toho v akej oblasti človeku pomáhali. |
Pes – liečiteľ? |
|
k psychickej rovnováhe detí a napomáha pri riešení konfliktov.
Podľa veku dieťaťa vždy rozvíja a pozitívne pôsobí na rôzne postoje
k životu, či už plní výchovnú funkciu (spolupráca v kolektíve, tímové
cítenie) u detí predškolského veku, alebo rozvíja schopnosti postarať sa
zodpovedne o svojho psíka (vo veku 8 –12 rokov). Pokračuje to štádiom, kedy
pes je „vychovávateľom“, dieťaťu dovoľuje s ním cvičiť a vychovávať ho (nad
12 rokov). Tímová práca |
|
- rozvoj citových schopností (uspokojovanie potreby nežnosti; vyjadrovanie citov, lebo aj psík môže byť chorý, smutný, veselý; psíka je treba mať rád, starať sa o neho – výchova k zodpovednosti; podpora spontánnosti prejavu; pocit bezpečia pri psíkovi, ktorý ochraňuje; starostlivosť o psa; pri kontakte so psom odvádzame pozornosť od problémov človeka, atď.) - rozvoj rozumových schopností (zvyšovanie záujmu o určité činnosti s cieľom zvyšovať dobu sústredenia; rozvoj pozorovacích schopností – ako vyzerá pes, stavba jeho tela, farby; rozširovanie slovnej zásoby pri kontakte so psíkom; nácvik sebaovládania pri bežnej starostlivosti o psíka – kedy ho nemožno rušiť a pod.; pri autizme zmierňovanie agresivity – pes komunikuje jasne a zrozumiteľne, majú podobný spôsob myslenia v obrazoch...) - rozvoj pohybových schopností (formou rôznych hier zvyšuje motiváciu k pohybu, zlepšuje motoriku – hrubú i jemnú; kontakt so psom umožňuje svalom relaxovať, uvoľniť sa, a pod.). |
Od polovice 70-tych rokov funguje v USA program zameraný na starostlivosť
odsúdených väzňov o zvieratá, kedy si odsúdený musel dobrým správaním
vyslúžiť možnosť starať sa o zvieratko. Následne sa výrazne zlepšuje
spolupráca, medziľudské vzťahy a znižuje sa počet násilných činov. Pes vhodný pre canisterapiu Slovenská Asociácia Psov Terapeutov Prvý samojed – canisterapeut na Slovensku Úloha Yoshiho na hodinách bola rozčlenená do
dvoch častí: Po skončení terapie sme spolu s pedagógmi
hodnotili výsledky tejto špeciálnej formy canisterapie. Jej prínosy boli
nepochybné, deti si však na prítomnosť psíka museli najskôr zvyknúť, kedy
prvé dve-tri hodiny (v závislosti od triedy) bol pes skôr negatívnym vplyvom
v zabehnutých schémach a pôsobil veľmi rušivo – deti sa nesústredili na
výuku, ale na Yoshiho. Niektoré deti sa psíka báli. Napriek tomu po uplynutí
týchto troch týždňov si na prítomnosť psíka v triede zvykli, tešili sa vždy
na určitý deň v týždni (snažili sme sa, aby to bol vždy ten istý deň a ten
istý čas), sústredili sa na prácu, pes ich motivoval. Mnohé deti sa prestali
báť psíka pohladiť, hrať sa s ním. Po dvoch mesiacoch – pri konci terapie už
reagovali na psíka ako na „učiteľa“, snažili sa mu ukázať, že sú šikovné
a že niečo vedia. V niektorých prípadoch reagovali „poslušnejšie“ na psíka
ako na pedagóga, viacej ho akceptovali a verili mu. Samozrejme, veľa
záviselo aj od psovoda, ktorý vlastne „hovoril rečou psíka“, teda zapájal sa
takisto aktívne do vyučovacieho procesu, lebo deťom tlmočil, čo si Yoshi
myslí, cíti. Tu sa mi – ako psovodovi – skutočne zišla moja pedagogická prax
učiteľky. Deti si Yoshiho veľmi vážili, počúvali ho. Yoshi bol s deťmi
naozaj šťastný, vždy sa na sedenia tešil, no po skončení terapie bol
vždy dosť unavený, a tak si zaslúžil odpočinok i pochvalu. |
|
Ing. Jana Fulierová |
|