Moje skúsenosti nielen z výcviku psa - 6 časť

FOTOGALÉRIA

 

 

 

Vypracovanie stopy, to je ako u ľudí naučiť sa báseň. Túto myšlienku mi povedal jeden skúsený kynológ, ktorý mal pri výcviku stôp vynikajúce výsledky.

 

Najprv začíname jednoduchými veršovankami, postupne prechádzame na dlhšie a ťažšie... Talentované typy sa naučia aj Eugena Onegina v ruštine. Všetko chce trpezlivosť, postupnosť, čas a, samozrejme, správny metodický postup. Ani básnička sa nedá naučiť pod trvalým psychickým tlakom, prípadne s kombináciou s telesným trestom. To všetko platí aj pri vypracovaní stôp. Do úvahy je treba vziať aj náročnosť kladenú na čuchové ústroje. Neúmerným zaťažovaním psa odradíme a namiesto intenzívnej práce na stope začne žrať na nášľape trávu.

Nároky kladené na vypracovanie stôp sú vysoké, preto už od začiatku venujem veľkú pozornosť najmä intenzívnemu čuchaniu. Aj preto sa snažím so šteňaťom vypracovať „pachový štvorec“, ktorý si našľapem pri prechádzke 1x denne. Vždy pred nasadením šteniatka na vypracovanie „štvorca“ dávam vodítko pod prednú nohu. Ak šteňa náruživo po nasadení preňucháva vyšľapaný terén, začínam s vypracovaním stôp. Asi 10 m od „pachového štvorca“ si našľapem cca 20m dlhú stopu označenú kolíkom. Na tejto stope pokladám iné pamlsky ako v pachovom  štvorci. Stopu pokladám s dobrým prešľapaním terénu a pokladaním pamlskov do každej druhej šľapaje, striedavo vľavo - vpravo. Pri prvých stopách ťahám za sebou tzv. vlečku, t.j. loptičku, alebo kožu, s ktorou sa krátko predtým so šteňaťom pohrám. Dôležité je, aby na uvedených predmetoch zostalo aspoň malé množstvo slín šteňaťa. Tento predmet nechám na konci stopy. Po vypracovaní pachového štvorca odvediem šteňa ku začiatku stopy a nasadím ho na stopu už známym spôsobom.

Ak je správne realizovaná predpríprava, šteňa s veľkým záujmom vypracuje stopu. Šteňa pri vypracovaní vediem na krátkom vodítku a pomáham mu ukazovaním na jednotlivé pamlsky. Ak dôjde na koniec stopy, nevyžadujem od neho zaľahnutie, ale pohrám sa s ním s nájdeným predmetom. Podľa vypracovania prvej stopy predlžujem dĺžku, veľmi pozvoľne, aby to nebolo na úkor intenzity preňuchávania. Spravidla po 4. dňoch a 4. vypracovaných stopách urobím 1- 2 dni prestávku. Dĺžku a intenzitu vypracovania stôp určujem individuálne podľa schopnosti šteniatka. Ak šteňa presne a intenzívne vypracuje 50 - 60 krokov dlhú stopu, začínam s nácvikom lomov, rovný úsek sťažím miernym oblúkom, ktorý postupne zmenšujem, čím viac sa oblúk približuje k lomu, zvýšim hustotu poukladaných pamlskov. Miesto, kde sa lomí stopa, si musím zapamätať na decimeter presne. Môj systém vypracovania lomov je založený na detailnom prešľapávaní. Hlavne úseku za lomom. 2- 3 kroky pred lomom pamlsky nepokladám, na úsek za lomom poukladám pamlsky cca po 10- 20 cm na dĺžku a asi cca 1 - 1,5m. Šteňa vediem tak, aby lom vypracovalo ľahko, a vodítkom korigujem prípadné nepresnosti.

V prípade, že neviem ovládať presnosť vypracovania stopy jedným vodítkom, použijem dve. Dôležité je striedať pravé a ľavé lomy, ak prvú stopu zalomím vpravo, nasledujúci deň vľavo.  Už od začiatku pri vypracovaní stopy dávam minimálny počet povelov a aj počet pochvál postupne znižujem. Ak šteňa pracuje na stope pozorne, je odmenené pamlskami. Podmienkou je, aby sme so šteňaťom vypracovali stopy pred nakŕmením.  V tejto fáze nevyžadujem od šteniatka pravidelné tempo, ale maximálnu pozornosť venujem kvalite vypracovania, t.j. intenzívnemu ňuchaniu počas celého vypracovania stopy. Označovanie predmetov učím šteňa mimo stopy a až vtedy, ak reaguje na povel ľahni. Šteňa mám na vodítku, pripravím si malé puzdro, najlepšie na zips, do ktorého vložím pamlsok. Hodím puzdro pred šteňa a ak sa ku nemu priblíži, ťahom vodítka ho zastavím, dám povel ľahni, ukľudním ho. Ak je šteňa v kľude, zdvihnem puzdro a odmením ho pamlskom. Tento cvik opakujem až dovtedy, pokiaľ na povel s malým spresnením polohy nezostáva v kľude ležať pri predmete. Ak šteňa pozorne a vášnivo pracuje na stope, položím na stopu už známe „puzdro“ ako predmet. Nevyžadujem presnosť ani rýchlosť označenia.

Ukončenie stopy kombinujem obľúbeným predmetom alebo malou miskou s malou dávkou žrádla, ktorú prekryjem s trsom trávy. V tejto fáze predprípravy je dôležité vypestovať u šteniatka vášeň k vypracovaniu stopy nenásilnou formou a veľmi citlivým a premysleným metodickým postupom. Správnosť výchovy k vypracovaniu stopy u šteňaťa si overíme ľahko. Ak po niekoľkých týždňoch pachových prác sa šteňa teší na vypracovanie stopy tak, ako keď ho ideme kŕmiť, sme na správnej ceste, ak tomu tak nie je, treba hľadať chybu, a najlepšie je začať u seba.

 

Ján Sudimák