Moja
účasť na majstrovstvách sveta IFSS
v
Taliansku- pretekoch psích záprahov na vozíkoch
Michal Merhaut
>>> PDF VERZIA <<<
IFSS (International
Federation of Sleddog Sports) Svetová Federácia Športu Psích
Záprahov - je svetová organizácia združujúca členov a majiteľov
športových psov bez rozdielu plemena či rasy, usporiadavajúca psie
záprahy. Usporiadané preteky psích záprahov pod hlavičkou tejto
organizácie majú od začiatku založenia štatút Majstrovstiev sveta.
Majstrovské tituly sa získavajú nielen v zime na saniach, ale
i v jeseni na vozíkoch zároveň v niekoľkých kategóriách podľa počtu
psov, a to do štyroch, do šiestich a do ôsmich psov v tíme záprahov.
Členom tejto svetovej organizácie je aj Česká republika, ktorá sa
pravidelne týchto pretekov zúčastňuje a pravidelne podľa stanovených
predpisov vysiela bojovať o majstrovské tituly niekoľko českých
tímov. Každý člen českého zväzu psích záprahov má právo sa každý rok
(od tohto roku už každý druhý rok) pokúsiť nominovať o účasť na
pretekoch. |
![](MS07-Italie2-Merhaut.jpg) |
Doma na
dedine chovám svorku niekoľkých alaskánov a snažím sa ich podľa
možností pravidelne trénovať. Alaskan Husky sú psy bez rozdielu
plemien chované priamo pre tie najvyššie športové výkony a už štyri
roky je zapriahaných do záprahov v počte štyri až osem psov.
Tohoročnú sezónu – jeseň 2007 a zimu 2008, obzvlášť nechcem
podceniť. Chcem čo možno najviac využiť ich dobrú kondičku a
posledný rok aj účinok kvalitnej potravy prémiovej rady firmy KSK
BONO, No1 premium. Toho roku som sa prvýkrát rozhodol pokúsiť sa
nominovať na jesenné majstrovstvá sveta v šprinte, ktoré sa
konali 17. - 18. novembra 2007 v Taliansku v mestečku Piandelagotti
v provincii Modena. Mal som radosť, že som sa vôbec nominoval,
pretože v predošlej sezóne som so svojimi psami jazdil hlavne
preteky na dlhé a stredne dlhé trate. Pretekov na krátke trate sa
zúčastňujeme iba doplnkovo pre získavanie skúseností z pretekárskej
atmosféry, čo je vždy dôležité pre výchovu pretekárskych psov.
![](MS07-Italie-Merhaut.jpg) |
Do Talianska
sme odchádzali už v stredu večer s tým, aby si psy po 1200 km
dlhej ceste do soboty odpočinuli a trošku sa aklimatizovali.
Preteky sa totiž konali vo výške 1600 m n.m. v tamojšom
lyžiarsko-bežeckom areáli. Prekvapením bolo mrazivé počasie, ktoré
tam panovalo. 8 cm snehu tiež veľmi nepripomínalo jesenné počasie.
Hneď ma začalo zaujímať, ako sa vôbec bude pretekať na vozíkoch za
takýchto vyložene zimných podmienok. Taliani nás v tomto milo
prekvapili. Neveril som tomu, ale deň pred začiatkom pretekov
partia upratovačov vymietla sneh z celej 5,5 km dlhej trate až na
zem. Po prehliadke celej trate som usúdil, že krajšiu trať som
ešte nevidel. Trať bola technická a zároveň dynamická, a vôbec
nebola nebezpečná, ako každý na začiatku predpokladal. Piatkový
večer patril otváraciemu ceremoniálu, ktorý sa konal na námestí
v neďalekom mestečku Piandelagotti, a zároveň nám teamleader
českej výpravy dal štartovné listiny a štartovné čísla. Po
ceremoniáli sa každý snažil ísť si čo najskôr ľahnúť. Prakticky
všetci sme spali vo svojich autách, väčšinou dodávkach, ktorú má
každý prispôsobenú k spaniu, a pre víkendový život na pretekoch.
Prvé kolo majstrovských pretekov začínalo v sobotu od 12. hodiny,
ale už ráno od siedmej hodiny začali dôležité prípravy, každý
musher podľa svojho. Psy sa venčili, napájali a zase odpočívali,
tak ako na všetkých dôležitých pretekoch. Ja som štartoval okolo
pol druhej odpoludnia a posledné pitie psi dostali, ako je
pravidlom, dve hodiny pred pretekami. Ešte naposledy som
skontroloval požičaný závodný vozík, ktorý pred tým vedľa auta
celý deň každý okoloidúci obdivoval, ako veľmi je závodný. Pri
tréningu doma som si ho nemohol vynachváliť. Odpružené všetky
štyri kolesá, všetky kolesá kotúčové brzdy, váha ideálna - 35 kg.
Myslím, že ako tím sme boli nielen dobre fyzicky pripravení, ale i
dobre vybavení. Ešte raz som pozrel na štartovnú listinu našej
kategórie a už nervózne som len tak znovu a znovu čítal dvanásť
neznámych mien. Poznal som iba jedno, niekoľkonásobnú majsterku
sveta a Európy - Hege Ingrebrigtse z Nórska, tá najlepšia
z najlepších. So sebou si priviezla toľko psov, aby mohla
štartovať vo všetkých troch kategóriách, pritom v dvoch suverénne
vždy na všetkých pretekoch, ktorých sa zúčastňuje, s prehľadom
vyhráva. Ostatné mená zo štartovky som nepoznal, o to viac som bol
nervózny. Vôbec som nevedel do čoho ako tím ideme. 15 minút pred
štartom som psov spoločne so svojou doghandlerkou (pomocnicou pri
psoch) Veronikou obliekol do postrojov. Bez pomocníka to na takých
pretekoch vôbec nejde. Psi sú pred štartom tak „nabudení“, že
niekedy ani nevedia, čo robia. Niektorí neúnavne štekajú, akoby
ich niekto bral na nože, niektorí kúšu do šnúr, a stáva sa, že ich
prehryzú, niektorí ťahajú pomocníka za rukávy a za nohavice, akoby
to už nemohli vydržať. Aj keď sa dá, na takých pretekoch ich nijak
neukľudňujem, pretože potom podajú väčší výkon. Čím viac psov, tým
viac pomocníkov musím mať. V tomto prípade som ešte ďalších dvoch
zohnal na mieste. Dve minúty pred štartom sme sa odpútali od
stakeoutov a pribrzďovaním sme sa pomaly posúvali k štartu.
Nervozita zo mňa pomaly začala opadať už na štarte.
Napriek
tomu, že som predtým niekoľkokrát svoj vozík skontroloval, hneď po
štarte som zistil, že som zabudol poriadne utiahnuť rýchloupínak
pri ľavom zadnom kolese. Psi po štarte práve leteli tou najvyššou
rýchlosťou z kopca dolu do miernej ľavotočivej zákruty zhruba
okolo 43 km/h. V tom čase som nevedel,
na koho mám vlastne nadávať, či na seba, alebo na vozík. Od tej
doby som stále myslel na to, že musím mať zaťaženú ľavú stranu
káry, aby koleso nevyskočilo z vidlice. Mal som šťastie, nestalo
sa tak. Chcel som si trať užívať, pretože bola báječná, a mne aj
psom také technické trate vyhovujú. Najskôr tým, že svojim psom
verím, a brzdím len minimálne, sme trať „prefrčali“ behom 10:50
minút. V cieli sa zhromažďoval dav ľudí, divákov, usporiadateľov,
rozhodcov, veterinárov. Keď som zastavil, hŕba sa ich začala motať
okolo záprahu, okolo mňa a kontrolovali čipy u psov, či sú psi
zdraví, a pozreli sa i na vozík, či vyhovuje pravidlám. Zo mňa
spadli posledné kvapky nervozity, pretože každý musher vie, že
stačí malinké zaváhanie, jedno krátke zamotanie, jedno zabrzdenie
naviac, a umiestenie je razom o tri miesta horšie. Je to predsa
len šprint, a iba ťažko sa v druhom kole niečo doháňa. Po povinnej
kontrole v cieli sme za pomoci doghandlerky Veroniky doklusali k
stakeoutom k autu. Skôr, než som začal premýšľať o celých
pretekoch, som sa musel postarať o svojich psov. Veľa práce okolo
psov mi vždy ušetrila práve Veronika. Po výsledkoch z prvého kola
som vôbec nepátral. Netušil som, ako rýchly v tom Taliani môžu
byť. Za pár minút prišiel ku mne do auta jeden človek a oznámil
mi, že sme priebežne druhí za Hege Ingrebrigtse. Nemohol som tomu
vôbec uveriť. To predsa nie je možné, aby sme ja a moji psi boli
druhí na majstrovstvách sveta. Potvrdenie som nechal až na
vyhlásení oficiálnych výsledkov prvého kola, ktoré bolo večer pri
organizovanom raute v inom mestečku vzdialenom od pretekov asi 15
km. Tam som konečne uveril. 45 sekúnd za Hege ma veľmi
nevzrušovalo, ale 15 sekúnd pred Talianom Bombardieriem bolo
desivých, pretože len málokedy sme lepší v druhom kole než v kole
prvom. Nie sú to midy a longy, kde tri minúty neznamenajú nič.
Druhý
deň boli štarty o dve hodiny skôr než deň predošlý. Utiahol som si
poriadne všetky rychloupínaky a premazal lanká na vozíku. Bol som
ešte viac nervózny než deň predtým. Vedel som, že 15 sekúnd je
naozaj nič, je to jedno malé zaváhanie, jedno zabrzdenie, a všetko
môže skončiť inak. Príprava začala ako deň predtým a na štart sme
vyrazili s rovnakou myšlienkou - byť čo najlepší. Počasie sa
trocha zmenilo, vyšlo slnko a málinko sa oteplilo. Po štarte sme
na trať vyrazili s rovnakým nadšením a ja som mohol konečne do
kopca poriadne psom pomáhať behom, alebo odrážaním sa jednou
nohou. Po dojazde začala rovnaká obštrukcia v cieli ako deň pred
tým. Psi boli báječní a nikto nesklamal. Až teraz som bol poriadne
zvedavý, aké bolo celkové poradie, sčítané časy z prvého a druhého
dňa. Znova za mnou z cieľa pribehol človek a oznámil mi, že ešte
Talian Bombardier nedošiel, zrejme sa mu niečo stalo na trati a
ostatní si čas a poradie nezlepšili. „No to Bombardiera ľutujem,
ale nádherné je to, že zostávam druhý,“ povedal som. Mal som
radosť, ale zároveň som tomu stále nemohol veriť. Spoločne sme
s Veronikou všetko zbalili a išli sme všetci, celá česká výprava,
do mestečka Piandelagotti na vyhlásenie víťazov. Tu som si
prvýkrát v živote na stupňoch víťazov potriasol rukou s jednou
z najlepších musheriek sveta a všetci sme vyrazili na dlhú cestu
domov.
|
|