| 
        Moja 
        účasť na majstrovstvách sveta IFSS 
         
        v 
        Taliansku- pretekoch psích záprahov na vozíkoch 
        
        Michal Merhaut 
         >>> PDF VERZIA <<< 
          
            | IFSS (International 
            Federation of Sleddog Sports) Svetová Federácia Športu Psích 
            Záprahov - je svetová organizácia združujúca členov a majiteľov 
            športových psov bez rozdielu plemena či rasy, usporiadavajúca psie 
            záprahy. Usporiadané preteky psích záprahov pod hlavičkou tejto 
            organizácie majú od začiatku založenia štatút Majstrovstiev sveta. 
            Majstrovské tituly sa získavajú nielen v zime na saniach, ale 
            i v jeseni na vozíkoch zároveň v niekoľkých kategóriách podľa počtu 
            psov, a to do štyroch, do šiestich a do ôsmich psov v tíme záprahov. 
            Členom tejto svetovej organizácie je aj Česká republika, ktorá sa 
            pravidelne týchto pretekov zúčastňuje a pravidelne podľa stanovených 
            predpisov vysiela bojovať o majstrovské tituly niekoľko českých 
            tímov. Každý člen českého zväzu psích záprahov má právo sa každý rok 
            (od tohto roku už každý druhý rok) pokúsiť nominovať o účasť na 
            pretekoch.  | 
              
              
              
             |  
            |      Doma na 
            dedine chovám svorku niekoľkých alaskánov a snažím sa ich podľa 
            možností pravidelne trénovať. Alaskan Husky sú psy bez rozdielu 
            plemien chované priamo pre tie najvyššie športové výkony a už štyri 
            roky je zapriahaných do záprahov v počte štyri až osem psov. 
            Tohoročnú sezónu – jeseň 2007 a zimu 2008, obzvlášť nechcem 
            podceniť. Chcem čo možno najviac využiť ich dobrú kondičku a 
            posledný rok aj účinok kvalitnej potravy prémiovej rady firmy KSK 
            BONO, No1 premium. Toho roku  som sa prvýkrát rozhodol pokúsiť sa 
            nominovať na jesenné majstrovstvá sveta v šprinte, ktoré sa 
            konali 17. - 18. novembra 2007 v Taliansku v mestečku Piandelagotti 
            v provincii Modena. Mal som radosť, že som sa vôbec nominoval, 
            pretože v predošlej sezóne som so svojimi psami jazdil hlavne 
            preteky na dlhé a stredne dlhé trate. Pretekov na krátke trate sa 
            zúčastňujeme iba doplnkovo pre získavanie skúseností z pretekárskej 
            atmosféry, čo je vždy dôležité pre výchovu pretekárskych psov.   
              
              
                
                  |  |    Do Talianska 
              sme odchádzali už v stredu večer s tým, aby si psy po 1200 km 
              dlhej ceste do soboty odpočinuli a trošku sa aklimatizovali. 
              Preteky sa totiž konali vo výške 1600 m n.m. v tamojšom 
              lyžiarsko-bežeckom areáli. Prekvapením bolo mrazivé počasie, ktoré 
              tam panovalo. 8 cm snehu tiež veľmi nepripomínalo jesenné počasie. 
              Hneď ma začalo zaujímať, ako sa vôbec bude pretekať na vozíkoch za 
              takýchto vyložene zimných podmienok. Taliani nás v tomto milo 
              prekvapili. Neveril som tomu, ale deň pred začiatkom pretekov 
              partia upratovačov vymietla sneh z celej 5,5 km dlhej trate až na 
              zem. Po prehliadke celej trate som usúdil, že krajšiu trať som 
              ešte nevidel. Trať bola technická a zároveň dynamická, a vôbec 
              nebola nebezpečná, ako každý na začiatku predpokladal. Piatkový 
              večer patril otváraciemu ceremoniálu, ktorý sa konal na námestí 
              v neďalekom mestečku Piandelagotti, a zároveň nám teamleader 
              českej výpravy dal štartovné listiny a štartovné čísla. Po 
              ceremoniáli sa každý snažil ísť si čo najskôr ľahnúť. Prakticky 
              všetci sme spali vo svojich autách, väčšinou dodávkach, ktorú má 
              každý prispôsobenú k spaniu, a pre víkendový život na pretekoch. 
              Prvé kolo majstrovských pretekov začínalo v sobotu od 12. hodiny, 
              ale už ráno od siedmej hodiny začali dôležité prípravy, každý 
              musher podľa svojho. Psy sa venčili, napájali a zase odpočívali, 
              tak ako na všetkých dôležitých pretekoch. Ja som štartoval okolo 
              pol druhej odpoludnia a posledné pitie psi dostali, ako je 
              pravidlom, dve hodiny pred pretekami. Ešte naposledy som 
              skontroloval požičaný závodný vozík, ktorý pred tým vedľa auta 
              celý deň každý okoloidúci obdivoval, ako veľmi je závodný. Pri 
              tréningu doma som si ho nemohol vynachváliť. Odpružené všetky 
              štyri kolesá, všetky kolesá kotúčové brzdy, váha ideálna - 35 kg. 
              Myslím, že ako tím sme boli nielen dobre fyzicky pripravení, ale i 
              dobre vybavení. Ešte raz som pozrel na štartovnú listinu našej 
              kategórie a už nervózne som len tak znovu a znovu čítal dvanásť 
              neznámych mien. Poznal som iba jedno, niekoľkonásobnú majsterku 
              sveta a Európy - Hege Ingrebrigtse z Nórska, tá najlepšia 
              z najlepších. So sebou si priviezla toľko psov, aby mohla 
              štartovať vo všetkých troch kategóriách, pritom v dvoch suverénne 
              vždy na všetkých pretekoch, ktorých sa zúčastňuje, s prehľadom 
              vyhráva. Ostatné mená zo štartovky som nepoznal, o to viac som bol 
              nervózny. Vôbec som nevedel do čoho ako tím ideme. 15 minút pred 
              štartom som psov spoločne so svojou doghandlerkou (pomocnicou pri 
              psoch) Veronikou obliekol do postrojov. Bez pomocníka to na takých 
              pretekoch vôbec nejde. Psi sú pred štartom tak „nabudení“, že 
              niekedy ani nevedia, čo robia. Niektorí neúnavne štekajú, akoby 
              ich niekto bral na nože, niektorí kúšu do šnúr, a stáva sa, že ich 
              prehryzú, niektorí ťahajú pomocníka za rukávy a za nohavice, akoby 
              to už nemohli vydržať. Aj keď sa dá, na takých pretekoch ich nijak 
              neukľudňujem, pretože potom podajú väčší výkon. Čím viac psov, tým 
              viac pomocníkov musím mať. V tomto prípade som ešte ďalších dvoch 
              zohnal na mieste. Dve minúty pred štartom sme sa odpútali od 
              stakeoutov a pribrzďovaním sme sa pomaly posúvali k štartu. 
              Nervozita zo mňa pomaly začala opadať už na štarte.     Napriek 
              tomu, že som predtým niekoľkokrát svoj vozík skontroloval, hneď po 
              štarte som zistil, že som zabudol poriadne utiahnuť rýchloupínak 
              pri ľavom zadnom kolese. Psi po štarte práve leteli tou najvyššou 
              rýchlosťou z kopca dolu do miernej ľavotočivej zákruty zhruba 
              okolo 43 km/h. V tom čase som nevedel, 
              na koho mám vlastne nadávať, či na seba, alebo na vozík. Od tej 
              doby som stále myslel na to, že musím mať zaťaženú ľavú stranu 
              káry, aby koleso nevyskočilo z vidlice. Mal som šťastie, nestalo 
              sa tak. Chcel som si trať užívať, pretože bola báječná, a mne aj 
              psom také technické trate vyhovujú. Najskôr tým, že svojim psom 
              verím, a brzdím len minimálne, sme trať „prefrčali“ behom 10:50 
              minút. V cieli sa zhromažďoval dav ľudí, divákov, usporiadateľov, 
              rozhodcov, veterinárov. Keď som zastavil, hŕba sa ich začala motať 
              okolo záprahu, okolo mňa a kontrolovali čipy u psov, či sú psi 
              zdraví, a pozreli sa i na vozík, či vyhovuje pravidlám. Zo mňa 
              spadli posledné kvapky nervozity, pretože každý musher vie, že 
              stačí malinké zaváhanie, jedno krátke zamotanie, jedno zabrzdenie 
              naviac, a umiestenie je razom o tri miesta horšie. Je to predsa 
              len šprint, a iba ťažko sa v druhom kole niečo doháňa. Po povinnej 
              kontrole v cieli sme za pomoci doghandlerky Veroniky doklusali k 
              stakeoutom k autu. Skôr, než som začal premýšľať o celých 
              pretekoch, som sa musel postarať o svojich psov. Veľa práce okolo 
              psov mi vždy ušetrila práve Veronika. Po výsledkoch z prvého kola 
              som vôbec nepátral. Netušil som, ako rýchly v tom Taliani môžu 
              byť. Za pár minút prišiel ku mne do auta jeden človek a oznámil 
              mi, že sme priebežne druhí za Hege Ingrebrigtse. Nemohol som tomu 
              vôbec uveriť. To predsa nie je možné, aby sme ja a moji psi boli 
              druhí na majstrovstvách sveta. Potvrdenie som nechal až na 
              vyhlásení oficiálnych výsledkov prvého kola, ktoré bolo večer pri 
              organizovanom raute v inom mestečku vzdialenom od pretekov asi 15 
              km. Tam som konečne uveril. 45 sekúnd za Hege ma veľmi 
              nevzrušovalo, ale 15 sekúnd pred Talianom Bombardieriem bolo 
              desivých, pretože len málokedy sme lepší v druhom kole než v kole 
              prvom. Nie sú to midy a longy, kde tri minúty neznamenajú nič.      Druhý 
              deň boli štarty o dve hodiny skôr než deň predošlý. Utiahol som si 
              poriadne všetky rychloupínaky a premazal lanká na vozíku. Bol som 
              ešte viac nervózny než deň predtým. Vedel som, že 15 sekúnd je 
              naozaj nič, je to jedno malé zaváhanie, jedno zabrzdenie, a všetko 
              môže skončiť inak. Príprava začala ako deň predtým a na štart sme 
              vyrazili s rovnakou myšlienkou - byť čo najlepší. Počasie sa 
              trocha zmenilo, vyšlo slnko a málinko sa oteplilo. Po štarte sme 
              na trať vyrazili s rovnakým nadšením a ja som mohol konečne do 
              kopca poriadne psom pomáhať behom, alebo odrážaním sa jednou 
              nohou. Po dojazde začala rovnaká obštrukcia v cieli ako deň pred 
              tým. Psi boli báječní a nikto nesklamal. Až teraz som bol poriadne 
              zvedavý, aké bolo celkové poradie, sčítané časy z prvého a druhého 
              dňa. Znova za mnou z cieľa pribehol človek a oznámil mi, že ešte 
              Talian Bombardier nedošiel, zrejme sa mu niečo stalo na trati a 
              ostatní si čas a poradie nezlepšili. „No to Bombardiera ľutujem, 
              ale nádherné je to, že zostávam druhý,“ povedal som. Mal som 
              radosť, ale zároveň som tomu stále nemohol veriť. Spoločne sme 
              s Veronikou všetko zbalili a išli sme všetci, celá česká výprava, 
              do mestečka Piandelagotti na vyhlásenie víťazov. Tu som si 
              prvýkrát v živote na stupňoch víťazov potriasol rukou s jednou 
              z najlepších musheriek sveta a všetci sme vyrazili na dlhú cestu 
              domov. |  |